Forsker noen på dette?
Redaksjonene i norske aviser velger hva vi skal være opptatt av. De kan i perioder velge oppslag på noen temaer slik at vi får inntrykk av at det er en oppblomstring av relaterte hendelser, f.eks. uvær, jordskjelv, terrorhandlinger, overgrep og mye mer. Forskningsdata som viser hyppigheten av hendelser, er ikke like spennende nytt. Min påstand (jeg er ikke alene om den) er at det er et økende antall saker med en følelsesladet introduksjon av saken (bak click-baitet). Det er ikke enkelt å lage et følelsesladet oppslag omkring forskningsresultat, særlig hvis forskningen viser at avisredaksjonen tidligere har vært langt unna realitetene i sine kriseoppslag.
I ukene fremover har jeg tenkt å ta opp ulike saker som jeg lurer på om noen forsker på. Mitt utvalg kommer både fra hva som blir tatt opp når jeg prøver coache mennesker jeg møter og hva som slår imot meg i media. Hvorfor knytter jeg dette til bedriften min som skal drive coaching? Fordi jeg vil hjelpe mennesker å finne sannheten bak følelsene, forklaringer på utfordringer de møter, ressurser i og utenfor seg selv til å takle disse utfordringene. Da kan forskningsresultat være dem til hjelp, både som grunnlag for saklig argumentasjon i debatter med andre og for å komme forbi følelser de har blitt påført av andre og inn til kjerneverdier og oppfatninger i de selv.
Når jeg deler innleggene mine i sosiale media, håper jeg mange lesere vil hjelpe meg med å dele lenker videre til relevant forskning. Da kan jeg i en runde to dele hva jeg har blitt gjort oppmerksom på av relevant forskning. Jeg kan også dele disse forskningsfunnene og drøfte de med de jeg veileder. Dette håper jeg kan bli til hjelp for noen. Dersom jeg ikke får tilgang på forskningsmateriale, håper jeg disse innleggene ansporer studenter og forskere ved universitet og høyskoler til å starte forskning på temaene.
Formålet til Morland Beach Arena AS er å tjene Gud til ære og nesten til nytte. Jeg håper dette tiltaket følger dette.
Morland 04.06.24 Nils Ivar Brennhaug